Ga naar de inhoud
Oplichting

Een steeds groter deel van ons leven speelt zich online af. Hierdoor groeit en verandert cybercrime constant. Het is daarom belangrijk om te weten wat je wel én niet moet doen om jezelf veilig te houden.

Aan de deur: laat nooit iemand zomaar binnen!

Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee oplichters proberen mensen te beroven. De oplichters zien er vaak betrouwbaar uit. Ze komen aan je deur of spreken je aan op straat met een mooie smoes. Vervolgens stelen zij je geld en andere waardevolle bezittingen. Dieven doen zich soms ook voor als meteropnemer, reparateur of iemand van Woningbelang! Of ze zeggen bijvoorbeeld dat ze van je bank zijn of van de thuiszorg. Ook vragen ze soms om een glas water of een pen, terwijl een handlanger de woning binnenglipt. Hoe onaardig het ook lijkt: laat nooit iemand binnen die je niet kent. En zegt die persoon dat hij van Woningbelang is en vertrouw je het niet? Bel ons dan even op om het te checken.

Whatsapp: geld gevraagd? Niet gebeld = geen geld!

Als iemand je wil oplichten via Whatsapp, doet diegene zich voor als iemand uit je omgeving. Bijvoorbeeld als je kind, een vriend of een familielid. Het lijkt alsof het appje dat je ontvangt echt van die persoon komt, maar dat is niet zo. Vaak is de telefoon van diegene gehackt. In andere gevallen laten oplichters jou geloven dat iemand een nieuw nummer heeft. Dat doen ze heel slim door bij het nieuwe nummer een profielfoto van die persoon te gebruiken, deze foto’s halen ze vaak van social media. Ze weten ook alles over familierelaties en over de gespreksstijl van het slachtoffer. Vraagt iemand je via Whatsapp om geld? Doe dat nooit en bel het kind, je vriend of familielidop op via het nummer dat bij jou bij de contacten in je mobieltje staat.

Telefoon: maak nooit zomaar geld over!

Geef aan de telefoon nooit je bank- of privégegevens en boek nooit geld over als iemand dit via de telefoon aan je vraagt. Belt iemand van een bedrijf of overheidsinstantie je zomaar op en vertrouw je dit niet? Hang dan zo snel mogelijk op en neem daarna zelf contact op met de organisatie van wie het neptelefoontje kwam.

Neptelefoontje van je bank

Vraagt je bank je via de telefoon om geld over te boeken of je inloggegevens of pincode door te geven? Verbreek dan meteen de verbinding. Een bank belt je hier namelijk nooit voor. Als je denkt dat het telefoontje belangrijk is, zoek dan zelf het juiste telefoonnummer van je bank op en bel dit nummer. Of check je bankapp. Daarin staan alle brieven die zij je hebben gestuurd.

Neptelefoontje met een bandje

Je hoort een bandje (vaak in een andere taal) gevolgd door een keuzemenu. Daarna krijgt je iemand aan de lijn die je om geld of persoonlijke gegevens vraagt. Of de persoon vraagt je om software te downloaden. Verbreek de verbinding en bel niet terug.

Neptelefoontje vanuit het buitenland

Je wordt gebeld door een buitenlands nummer, maar de telefoon gaat maar 1 keer over. Negeer het telefoontje dan en bel niet terug. 

E-mails: eerst checken, dan klikken

Phishingberichten hengelen naar je geld en je gegevens. Met een dringend bericht proberen ze je vaak naar een valse website te leiden. Soms ziet die er precies hetzelfde uit als de officiële website. Alleen het webadres wijkt altijd af. Gegevens die je invult op de phishing-website kunnen criminelen gebruiken om bijvoorbeeld je rekening te plunderen. Nepmails zijn ook nog steeds een belangrijke manier om virussen te verspreiden. Vooral ransomware die je persoonlijke bestanden versleutelt is gevaarlijk.

Veel valse e-mails worden verstuurd uit naam van banken, pakketverzenders, incassobureau Intrum Justitia, het CJIB en internetproviders. Nep-winacties, die je mooie prijzen voorspiegelen, komen uit naam van bijna alle bekende merken voor. 

Pinnen? Scherm altijd je pincode af

Als je bij een supermarkt pint, of je neemt geld op bij een PIN-automaat, scherm dan altijd je PIN-code af. Ongemerkt kan een dader namelijk over je schouder meekijken om je PIN-code te achterhalen. Is dat gebeurd? Dan probeert de dader je PIN-pas te stelen met een smoesje. Bijvoorbeeld door je af te leiden in de supermarkt. Of hij laat bijvoorbeeld een briefje van €5,- of €10,- vallen en tikt je op je schouder. Dan probeert hij je ervan te overtuigen dat het jouw geld is en dus stop je het geld in je portemonnee. Even later komt de dader weer bij jou en zegt dat het geld toch van hem of haar is. Soms is er nog een tweede dader in het spel. Je laat je overrompelen en pakt vervolgens jouw portemonnee om het geld terug te geven. De dader weet jou ondertussen zo af te leiden dat je PIN-pas ongemerkt uit je portemonnee wordt gestolen. Vervolgens haalt de dader grote bedragen van je rekening, omdat hij je PIN-code kent én je PIN-pas heeft.

Veelgestelde vragen

Een steeds groter deel van ons leven speelt zich online af. Hierdoor groeit en verandert cybercrime constant. Het is daarom belangrijk om te weten wat je wel én niet moet doen om jezelf veilig te houden.

Aan de deur: laat nooit zomaar iemand binnen en zeker niet als ze met z'n tweeën zijn!

Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee oplichters proberen mensen te beroven. De oplichters zien er vaak betrouwbaar uit. Ze komen aan je deur of spreken je aan op straat met een mooie smoes. Vervolgens stelen zij je geld en andere waardevolle bezittingen. Dieven doen zich soms ook voor als meteropnemer of reparateur. Of ze zeggen bijvoorbeeld dat ze van je bank zijn of van de thuiszorg. Ook vragen ze soms om een glas water of een pen, terwijl een handlanger het huis binnenglipt. Hoe onaardig het ook lijkt: laat nooit iemand binnen die je niet kent. En zegt die persoon dat hij van Woningbelang is en vertrouw je het niet? Bel ons dan even op om het te checken.

Whatsapp: geld gevraagd? Niet gebeld = geen geld!

Als iemand jou wil oplichten via Whatsapp, dan doet diegene zich voor als iemand uit je omgeving. Bijvoorbeeld als je kind, een vriend of een familielid. Het lijkt alsof het appje dat je ontvangt echt van die persoon komt, maar dat is niet zo. Vaak is de telefoon van diegene gehackt. In andere gevallen laten oplichters jou geloven dat iemand een nieuw nummer heeft. Dat doen ze heel slim door bij het nieuwe nummer een profielfoto van die persoon te gebruiken, deze foto’s halen ze vaak van social media. Ze weten ook alles over familierelaties en over de gespreksstijl van het slachtoffer. Vraagt iemand je via Whatsapp om geld? Doe dat nooit en bel het kind, je vriend of familielid op op via het nummer dat bij jou bij de contacten in je mobieltje staat.

Telefoon: maak nooit zomaar geld over!

Geef aan de telefoon nooit je bank- of privégegevens en boek nooit geld over als iemand dit via de telefoon aan je vraagt. Belt iemand van een bedrijf of overheidsinstantie je zomaar op en vertrouw je dit niet? Hang dan zo snel mogelijk op en neem daarna zelf contact op met de organisatie van wie het neptelefoontje kwam.

  • Neptelefoontje van je bank: vraagt je bank je via de telefoon om geld over te boeken of je inloggegevens of pincode door te geven? Verbreek dan meteen de verbinding. Een bank belt je hier namelijk nooit voor. Als je denkt dat het telefoontje belangrijk is, zoek dan zelf het juiste telefoonnummer van je bank op en bel dit nummer.
  • Neptelefoontje met een bandje: je hoort een bandje (vaak in een andere taal) gevolgd door een keuzemenu. Daarna krijgt je iemand aan de lijn die je om geld of persoonlijke gegevens vraagt. Of de persoon vraagt je om software te downloaden. Verbreek de verbinding en bel niet terug.
  • Neptelefoontje vanuit het buitenland: je wordt gebeld door een buitenlands nummer, maar de telefoon gaat maar 1 keer over. Negeer het telefoontje dan en bel niet terug.
Computer: eerst checken, dan pas klikken!

Phishing-berichten hengelen naar je geld en je gegevens. Met een dringend bericht proberen ze je vaak naar een valse website te leiden. Soms ziet die er precies hetzelfde uit als de officiële website. Alleen het webadres wijkt altijd af. Gegevens die je invult op de phishing-website kunnen criminelen gebruiken om bijvoorbeeld je rekening te plunderen. Nepmails zijn ook nog steeds een belangrijke manier om virussen te verspreiden. Vooral ransomware, die je persoonlijke bestanden versleutelt, is gevaarlijk.

Veel valse e-mails worden verstuurd uit naam van banken, pakketverzenders, incassobureau Intrum Justitia, het CJIB en internetproviders. Nep-winacties, die je mooie prijzen voorspiegelen, komen uit naam van bijna alle bekende merken voor.

Zo herken je phishing mails.

Geef nooit je pincode af!

Als je bij een supermarkt pint, of je neemt geld op bij een PIN-automaat, scherm dan altijd je PIN-code af. Ongemerkt kan een dader namelijk over je schouder meekijken om je PIN-code te achterhalen. Is dat gebeurd? Dan probeert de dader je PIN-pas te stelen met een smoesje. Bijvoorbeeld door je af te leiden in de supermarkt. Of hij laat bijvoorbeeld een briefje van € 5,- of € 10,- vallen en tikt je op je schouder. Dan probeert hij je ervan te overtuigen dat het jouw geld is en dus stop je het geld in je portemonnee. Even later komt de dader weer bij jou en zegt dat het geld toch van hem of haar is. Dat is natuurlijk al vreemd. Soms is er nog een tweede dader in het spel. Je laat je overrompelen en pakt vervolgens jouw portemonnee om het geld terug te geven. De dader weet jou ondertussen zo af te leiden dat je PIN-pas ongemerkt uit je portemonnee wordt gestolen. Vervolgens haalt de dader grote bedragen van je rekening, omdat hij je PIN-code kent én je PIN-pas heeft.

Er zijn nepmails, sms'jes en appjes in omloop van Woningnet: niet op de link klikken!

We krijgen berichten dat huurders van Woningbelang en woningzoekenden e-mails, sms'jes of appjes ontvangen van Woningnet. In het bericht wordt gevraagd om de inschrijving te verlengen door op een link te klikken. Er wordt ook een bedrag gevraagd over te maken.

Let op: dit is geen echt bericht. Klik niet op de link!

Hoe werkt spoofing?

Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk: nabootsen.

De oplichter doet zich telefonisch voor als iemand van de bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor het nummer van de bank op jouw telefoon verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met de betaalrekening of betaalaccount. Hij vraagt je om geld over te maken naar een kluisrekening of andere veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privégegevens of inloggegevens.

Let op: banken vragen je nooit om geld over te maken naar een andere rekening of om persoonlijke gegevens!

Wat moet ik doen?

Verbreek de verbinding. Bel je bank om te vragen of er iets mis is met de rekening.

Bent je slachtoffer geworden?

Meld dit altijd of doe aangifte bij de Politie.

Meer tips

Bekijk meer tips over veilig internetten op veilig internetten of veilig bankieren op veilig bankieren.

Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over verschillende soorten cybercrime.

Trap er niet in. Met trucjes kom je niet aan een huurwoning!

Cursussen voor € 1.500,- die je zouden moeten leren om sneller aan een sociale huurwoning te komen? Ze worden echt aangeboden. Je hebt er alleen helemaal niets aan.

Met zulke lokkertjes wordt misbruik gemaakt van de situatie. Wanhopige woningzoekenden wordt voor heel veel geld een betaalbare huurwoning beloofd. Maar dat kan zo'n bedrijf helemaal niet waarmaken. Trap er niet in!

Zoek je een woning? Dan is dit de weg
  • Ben je op zoek naar een woning? Meld je dan aan op Wooniezie.
  • Kom je in aanmerking voor urgentie? Neem dan contact op.
  • Ben je 65 jaar of ouder en wil je verhuizen? Meld je dan aan voor de Verhuiswens.

In Het Gegraaf probeert Woonenergie energiecontracten te verkopen uit naam van Woningbelang

Woningbelang werkt niet samen met een energieleverancier, dus ook niet met Woonenergie.

We raden je af om een energiecontract aan de deur af te sluiten. Verkopers aan de deur gebruiken marketingtrucjes om je te overtuigen. Ze stellen vaak vragen waarop je alleen maar 'ja' kan antwoorden. Het is daarna veel lastiger om een aanbod te weigeren. En achteraf kan je er spijt van krijgen. Het contract is bijvoorbeeld toch niet zo voordelig als ze zeiden.

Laat je dus niet onder druk zetten. Neem voor het sluiten van een nieuw energiecontract de tijd en vergelijk de verschillende aanbieders. Op internet staan verschillende vergelijkingssites.

Er zijn organisaties actief die woningzoekenden "helpen" om urgentie aan te vragen. Met gelikte teksten als "Een team van gedreven en gespecialiseerde juristen staat voor u klaar om uw aanvraag woonurgentie in te dienen" proberen ze je over te halen om met hen in zee te gaan. En hiervoor vragen zij forse bedragen, terwijl hun "hulp" geen garantie biedt over de uitkomst of een "versnelde" beslistermijn. Wij raden je aan om van deze organisaties geen gebruik te maken.

ThermoSolutions werkt niet voor Woningbelang

Huurders hebben ons gemeld dat ze post ontvangen van het bedrijf ThermoSolutions uit Oldenzaal. Het is een bedrijf dat spouwmuurisolatie aanbrengt in woningen. De brief die ze sturen is reclame. Je hoeft niet te reageren of gebruik te maken van dit aanbod. Gooi de brief gerust bij het oud papier.

Is jouw woning nog niet geïsoleerd en heb je daar interesse in?

Neem dan contact op met Woningbelang. Wij vinden het heel belangrijk dat onze woningen goed geïsoleerd zijn. Daarom pakken we elk jaar woningen aan en combineren we isoleren met onderhoudswerkzaamheden. Is jouw woning nog niet aan de beurt geweest? Je kan bij ons energiebesparende maatregelen aanvragen. Wij noemen dat EBM op verzoek. Een medewerker van Woningbelang komt dan bij je thuis en bespreekt de mogelijkheden. Bel of e-mail ons voor meer informatie. Woningbelang is telefonisch bereikbaar op (040) 208 38 38 of per e-mail via info@woningbelang.nl.

Goed om te weten

Huurt Woningbelang een bedrijf in om jouw woning te isoleren? Dan nemen wij de kosten voor de werkzaamheden voor onze rekening. Als je een ander bedrijf werkzaamheden aan de woning laat uitvoeren, zijn de kosten voor jou. Bovendien staan wij voor de kwaliteit die onze vaste partijen leveren. Van andere bedrijven weten we niet hoe goed zij hun werk doen. Wij adviseren je dan ook om zelf geen opdracht te geven voor werkzaamheden aan de woning, maar daarvoor altijd contact op te nemen met ons.


Recente meldingen


Wat moet ik doen?

  • Maak altijd melding bij de politie!
  • En meld het ons ook, zodat we andere buurtbewoners kunnen waarschuwen.

Handige pagina's


Campagnes


Bedenk: is iets te mooi om waar te zijn? Dan is het ook te mooi om waar te zijn! Trap er niet in!