Ga naar de inhoud
Schoonmaken van algemene ruimten

Wie maakt de algemene ruimtes zoals de hall, lift, trappenhuis etc. schoon? En wat wordt er van mij verwacht?

Veelgestelde vragen

Het belangrijkste is dat iedereen het netjes en leeg houdt

Je kan dat lezen in de algemene voorwaarden en voor sommige complexen is er ook een aanvullend huishoudelijk reglement. Dat heb je gekregen en getekend bij het huurcontract.

Geen obstakels op gangen en galerijen

Via de gangen en galerijen moet iedereen snel weg in geval van brand. En de brandweer moet via dezelfde gangen en galerijen dichtbij de brand kunnen komen. Vanwege brandveiligheid is het dus écht van belang dat er op de gangen en galerijen geen spullen staan. 

De bewoners zijn hiervoor gezamenlijk verantwoordelijk

Dat staat ook in de algemene huurvoorwaarden.

En wie is er verantwoordelijk voor de schoonmaak?

De schoonmaak wordt uitgevoerd door een schoonmaakbedrijf.

Dat zijn de volgende schoonmaakbedrijven

Dat is meestal wel dezelfde schoonmaker, maar bij sommige bedrijven wisselt dat.

Dat staat op het schoonmaakprogramma
  • op het prikbord
  • op de digitale schermen

Je mag zelf contact opnemen met het schoonmaakbedrijf

Het telefoonnummer staat op het digitale scherm in de algemene ruimte of op de aftekenlijst van het schoonmaakbedrijf op het prikbord.

We maken gebruik van het schoonmaakbedrijf Vebego Cleaning Services. Wil je liever mailen? Gebruik dan dit e-mailadres: trappenhallen@vebego.nl

Ik heb al meerdere keren het schoonmaakbedrijf gebeld en er veranderd helaas niets aan de situatie. Wat kan ik dan doen?

Neem dan contact op met Woningbelang. Wij gaan dan kijken hoe we hierin kunnen bemiddelen.

Servicekosten

Schoonmaak en glasbewassing kan je vinden op de post schoonmaak/glasbewassing bij de servicekosten. Je kan bij Woningbelang een huurspecificatie opvragen als je deze niet meer hebt. Of log in als huurder op MijnWoningbelang. Onder 'Mijn Woning' staat een kopje: Hoe is mijn huurprijs opgebouwd?
Hier zie je wat de kale huurprijs is en een specificatie van de servicekosten.

Schoonmaakprogramma
  • Op het schoonmaakprogramma dat in ieder woongebouw hangt, kan je lezen wanneer de glazenwasser komt. 
  • In de meeste woongebouwen wordt de glasbewassing op het digitale scherm of op het prikbord aangekondigd.
Komt de glazenwasser?
  • Sluit dan ramen en deuren en doe de zonwering omhoog
  • Maak ook het balkon vrij
De glazenwasser kondigt aan wanneer hij komt

Bij slecht weer gaat het niet door. Dan komt hij een andere keer.

Neem dan zo snel mogelijk, het liefst dezelfde dag, contact op met het bedrijf dat in het woongebouw verantwoordelijk is voor de glasbewassing. Het bedrijf kan dat direct actie ondernemen en kijken of jullie samen tot een oplossing kunnen komen.

Buitenkant

Als je veilig bij de buitenkant van de ramen kan komen, moet je er zelf voor zorgdragen dat deze schoongemaakt worden. Lukt dat niet veilig? Dan zorgen wij voor het schoonmaken van de ramen aan de buitenkant. Dat noemen we onbereikbaar glas.

Binnenkant

De binnenkant van je eigen ramen was je natuurlijk zelf.