Jaarlijkse huurverhoging
De jaarlijkse huurverhoging (ook wel reguliere of wettelijke huurverhoging genoemd) is de huurverhoging die elk jaar door de overheid wordt bepaald. De overheid bepaalt dan hoeveel de huur maximaal mag stijgen.
We vragen een huurprijs...
- ... die betaalbaar is voor onze doelgroepen. 85% van onze woningen blijft onder de betaalbaarheidsgrens van € 697,-!
- ... die in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning
- ... waarmee wij de investeringen kunnen doen die nodig zijn voor nieuwbouw, duurzaamheid en leefbaarheid
Wat is streefhuur?
De streefhuur is de huur die je als huurder uiteindelijk gaat betalen. Daar werk je elk jaar meer naartoe. Het is niet de maximale huur die we van de overheid voor je woning mogen vragen. Als wij de streefhuur bepalen, houden we er namelijk rekening mee dat de huurder de woning kan blijven betalen. Dat betekent dat de streefhuur vaak lager is dan de maximale huur.
Wat is maximale huur?
Dat is de maximale huur die we van de overheid voor je woning mogen vragen.
Waarom is mijn huurverhoging hoger dan die van mijn buurman?
We willen een eerlijke verhouding binnen ons woningbezit. Daarom bepalen we je huurverhoging op basis van wat je nu betaalt. Zit je nog onder de streefhuur voor je woning? Dan is je verhoging hoger dan die van iemand die wel al de streefhuur voor zijn woning betaalt. Zo werken we er naartoe dat alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Dat is het eerlijkst.
Hoeveel bedraagt de huurverhoging in 2024?
Voor de huurverhoging in 2024 volgen wij de wet- en regelgeving. De huren voor sociale woningen mogen in 2024 wettelijk maximaal worden verhoogd met 5,8%. Onze huurverhogingspercentages in 2024 zitten tussen 0% en maximaal 5,8%. Voor woningen die niet sociaal verhuurd worden, geldt een percentage van maximaal 5,5%.
Is de huurverhoging wel in verhouding tot de stijging van lonen, uitkeringen en toeslagen?
Ja, de verhoging van de huur is lager dan de verhoging van de inkomsten van veel huurders. Lonen en uitkeringen zijn namelijk harder gestegen. Ook de huurtoeslag is verhoogd met gemiddeld € 34,- per maand. Zo wordt de huurverhoging voor de meeste huurders gecompenseerd. Onderaan de streep hou je dus toch meer over.
Ben je het niet eens met de huurverhoging?
Dat kan. Je hebt daarna nog twee maanden om te reageren of bezwaar te maken.
Kan je door de huurverhoging je huur toch niet meer betalen?
Dat vinden wij heel erg vervelend voor jou. Neem snel contact met ons op. We denken graag met je mee. Kijk hier naar de mogelijkheden.
- Is het een blijvend probleem om de huur te betalen? Informeer bij de gemeente bij de afdeling Werk & Inkomen voor een aanvullende uitkering.
- Heb je al gedacht aan huurtoeslag?
- Op onze website vind je nog meer toeslagen en fondsen die je wellicht kunnen helpen.
Veelgestelde vragen
Ieder jaar stijgen de prijzen. Ook voor ons. Daarom verhogen we ieder jaar op 1 juli de huur van jouw woning. De huren zijn onze inkomsten. Zonder inkomsten kunnen we niet investeren. Een huurverhoging is nodig om nieuwbouw, onderhoud, renovaties, verduurzaming en leefbaarheid te kunnen betalen.
We willen een eerlijke verhouding binnen ons woningbezit. Dus dat niet de ene huurder meer betaalt dan een andere huurder voor een zelfde woning.
Dat is nu nog wel het geval. Deze verschillen willen we rechttrekken.
Daarom krijgen huurders die nog niet de streefhuur voor hun woning betalen een hogere huurverhoging dan huurders die de streefhuur al wel betalen. Zo werken we er naartoe dat alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Dat is het eerlijkst.
- Wij stellen de huurverhoging ieder jaar in april vast.
- Je krijgt hierover voor 1 mei bericht.
- De huurverhoging gaat in per 1 juli.
Ja, als je voor de huurverhoging recht had op huurtoeslag, dan heb je hier ook recht op na de huurverhoging. Via de website van de belastingdienst, kan je een proefberekening maken.
- Waarschijnlijk is jouw buurman op een ander moment in de woning komen wonen. En dan kan het zijn dat hij een andere huurprijs betaalt.
- Het is het eerlijkst als alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Daarom zitten er verschillen in de huurverhogingspercentages die we vragen.
- Tot het moment dat je de streefhuur voor jouw woning bereikt.
- Bij huurders die al de streefhuur voor hun woning betalen, verhogen we de huur alleen met inflatie.
Heb je moeite met het betalen van de huur?
Goed als je het aangeeft. Wij gaan graag met je in gesprek om samen tot een passende oplossing te komen. Neem hierover gerust contact met ons op. Op de pagina Problemen met huur betalen vind je meer informatie.
Huurders van Woningbelang ontvangen mogelijk voor 1 mei een brief van de Belastingdienst, of hebben deze al ontvangen
Hierin schrijft de Belastingdienst dat wij jouw inkomen hebben opgevraagd. De brief die je van de Belastingdienst krijgt, herken je aan het onderwerp: "Uw verhuurder heeft gegevens bij ons opgevraagd"
Waarom vraagt Woningbelang inkomensgegevens op?
Woningbelang heeft jouw gegevens over het afgelopen jaar opgevraagd. Wij kennen niet de exacte inkomensgegevens, enkel de inkomenscategorie. Woningbelang vraagt de inkomensgegevens op om te bepalen of je inkomen past bij jouw woning. Met deze gegevens bepalen wij of je een inkomensafhankelijke huurverhoging krijgt, of slechts een reguliere jaarlijkse huurverhoging.
Let op: het feit dat wij het huishoudinkomen hebben opgevraagd, betekent dus niet dat er je daadwerkelijk een inkomensafhankelijke huurverhoging krijgt! Dit wordt pas duidelijk in het “huurverhogingsvoorstel”.
Kom ik in aanmerking voor een inkomensafhankelijke huurverhoging?
De naam zegt het al: deze huurverhoging is afhankelijk van de hoogte van jouw inkomen. De Belastingdienst telt alle inkomens van het huishouden op. Aan de hand daarvan bepalen wij een eventuele huurverhoging.
Wacht tot je eind april 2024 een brief van Woningbelang ontvangt!
Eind april krijgt je de brief over het uiteindelijke definitieve besluit van de huurverhoging. Daarna kunnen wij pas antwoord geven over jouw situatie. Wacht daarom met contact opnemen als je vragen hebt. Heb je na het ontvangen van de brief nog vragen? Neem dan eind april contact met ons op.
Ben je het niet eens met de huurverhoging? Je hebt daarna nog twee maanden om te reageren of bezwaar te maken.
Je kan bezwaar maken
Dat kan via deze pagina.
- Als het bezwaar gegrond is, ontvang je van ons een nieuw voorstel huurverhoging.
- Als het bezwaar volgens ons niet gegrond is, ontvang je hierover bericht.
2e bezwaar via Huurcommissie
- Als je dan nog steeds bezwaar wilt maken, kan je de brief die je dan van ons ontvangt met een handtekening onder ‘niet akkoord’ terugsturen.
- Op dat moment wordt het bezwaar voorgelegd aan de Huurcommissie.
- De kosten bedragen €25,-. Deze kosten zijn voor de bewoner. De uitslag van de huurcommissie is bindend.
Let op!
- Niet-volledige bezwaren worden niet in behandeling genomen!
- Woningbelang heeft tot 6 weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging de tijd om het bezwaar te beantwoorden.
- Pas als wij alle relevante informatie van je krijgen, kunnen wij het bezwaar toetsen en beoordelen, eerder niet!
Reguliere huurverhoging
Dit is de huurverhoging die elk jaar door de overheid wordt bepaald. Het heet ook Jaarlijkse Huurverhoging.
Je kunt bezwaar maken in de volgende situaties
- Ik heb het nieuwe huurvoorstel van Woningbelang niet 2 volle maanden
vóór de ingang van de nieuwe huurprijs ontvangen - De huurcommissie heeft de huurprijs tijdelijk verlaagd omdat het onderhoud van
mijn woning niet goed genoeg is - De nieuwe huurprijs is hoger dan de maximale huurprijs van mijn woning volgens
de woningwaardering(1) - Er staan fouten in de brief over de huuraanpassing(1)
- De huurverhoging is meer dan we wettelijk mogen vragen
Toelichting op bovengenoemde voetnootnummer:
(1) Geef een toelichting op de fouten in het voorstel, het onjuiste huishoudinkomen 2023 zoals op de inkomensindicatie, of het verschil in woningwaardering. Stuur de bewijsstukken mee, zoals een woningwaardering!
Let op!
- Niet-volledige bezwaren worden niet in behandeling genomen.
- Woningbelang heeft tot 6 weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging de tijd om het bezwaar te beantwoorden.
- Pas als wij alle relevante informatie van je krijgen, kunnen wij het bezwaar toetsen en beoordelen, eerder niet!
De streefhuur is de huur die wij vinden passen bij een woning. Deze ligt onder de maximale huur die we van de overheid voor de woning mogen vragen. Een medewerker van Woningbelang kan je vertellen wat de streefhuur van jouw woning is. Neem hiervoor contact met ons op.
De streefhuur is afhankelijk van verschillende kenmerken van de woning. Als je wilt weten hoe de streefhuur van jouw woning is opgebouwd, dan kan je contact opnemen met ons.
Met streefhuur willen we ervoor zorgen dat er voldoende betaalbare woningen zijn.
Wij kijken naar de huur die je nu betaalt. Wij vinden het belangrijk dat de verhoudingen tussen alle huurders eerlijk zijn. Die verhouding is eerlijk als iedereen de streefhuur betaalt.
Dat betekent:
- Betaalt je nu de streefhuur? Dan verhogen wij de huur alleen met inflatie. Dat is gelijk aan de normale jaarlijkse stijging van de prijzen.
- Betaalt je nu minder dan de streefhuur? Dan krijgt je een iets hogere huurverhoging.
- Betaalt je nu meer dan de streefhuur? Dan krijgt je geen huurverhoging.