Benodigde papieren
Gefeliciteerd! Je bent de 1e kandidaat voor een woning waar je je voor hebt ingeschreven. We willen graag controleren of je in aanmerking komt voor deze woning. Daarvoor hebben we informatie van je nodig. Zo zien we of je voldoet aan de voorwaarden. Je kan deze documenten uploaden bij "Mijn inkomen" in Wooniezie.
Welke documenten hebben we van je nodig?
Documenten van toekomstige huurder en meerderjarige medebewoners
Overige documenten indien van toepassing
- Aanvullende inkomensgegevens
- Bij echtscheiding
- Bij eigen onderneming
- Beschikking bewindvoerder
- Verklaring hypotheek
Wanneer moet ik de documenten hebben?
- Zorg dat je alle benodigde documenten bij de hand hebt op het moment dat je reageert op een woning.
- Je moet de documenten binnen 1 werkdag kunnen aanleveren.
- Je kan alle documenten uploaden bij je inschrijving op Wooniezie.
Lukt het niet gegevens te uploaden in Wooniezie?
- Je kan de gegevens ook mailen naar wooniezie@woningbelang.nl. Vermeld daarbij duidelijk je inschrijfnummer, je naam, adres en geboortedatum.
- Je kan de documenten op werkdagen ook afgeven bij ons kantoor. Is ons kantoor gesloten? Stop ze dan in de brievenbus van ons kantoor.
Veelgestelde vragen
Op de inkomensverklaring staat het inkomen zoals bekend is bij de belastingdienst. Het bedrag dat op de inkomensverklaring staat, gebruiken we bij passend toewijzen. Hiermee kunnen we zien in welke huurcategorie iemand valt.
Van alle mensen in het huishouden boven de 18 jaar. Hierop zien wij het inkomen dat jullie samen hebben op het moment dat je bij ons gaat huren.
Uitzondering: van inwonende kinderen (ook boven de 18 jaar) hebben we geen inkomensverklaring nodig.
Bellen met de Belastingdienst
Bel de belastingdienst om een inkomensverklaring op te vragen.
Het telefoonnummer is (0800) 05 43. Zorg dat je je BurgerServiceNummer (BSN) bij de hand hebt.
Inloggen bij de Belastingdienst
Of log in met DigiD bij de Belastingdienst. Dan kan je een inkomensverklaring downloaden.
Een inkomensverklaring mag maximaal 2 jaar oud zijn.
Via Belastingtelefoon
Als je een inkomensverklaring via de belastingtelefoon (0800 0543) aanvraagt, duurt het 3 tot 5 werkdagen voor je die binnen hebt. De belastingdienst stuurt de
inkomensverklaring naar het adres waarop je op dat moment staat ingeschreven.
Via inloggen bij de Belastingdienst
Als je inlogt met DigiD, kan je de inkomensverklaring meteen downloaden. De inkomensverklaring kan je uitprinten of opslaan en aan ons doorsturen via wooniezie@woningbelang.nl. Wij zorgen er dan voor dat je inkomensverklaring bij je inschrijving geupload wordt.
Via Wooniezie
Ook kan je de inkomensverklaring direct bij je inschrijving in Wooniezie uploaden.
Bel dan met de Belastingtelefoon op (0800) 0543 en vraag om een aanvraagformulier.
Zorg dat je je BSN bij de hand hebt! BSN staat voor Burger Service Nummer. Het is is je eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. Je krijgt automatisch een BSN als je je inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP).
Belangrijk!
Voorkom dat je een woning misloopt! Wij moeten je gegevens op tijd kunnen controleren. Als we de juiste papieren niet op tijd hebben, bieden wij de woning aan de volgende kandidaat aan.
Wat is uploaden?
Uploaden = het versturen van documenten van jouw computer, tablet of smartphone naar een andere computer. Uploaden gaat altijd via het internet.