In 5 stappen naar een huurwoning
Stap 1: Schrijf je in als woningzoekende op Wooniezie
Schrijf je in op Wooniezie. Op deze website bieden wij en de andere woningcorporaties in de regio Eindhoven-Helmond onze vrijkomende woningen aan. Zo heb je op één plek het complete aanbod van beschikbare huurwoningen in de regio. Inschrijven en verlengen is gratis en kan vanaf 18 jaar.
Stap 2: Bekijk het woningaanbod op Wooniezie en reageer
Er komen dagelijks nieuwe woningen op Wooniezie. Bekijk welke woningen er op Wooniezie staan en reageer als je interesse hebt in een woning. De corporatie van wie de woning is waarop je reageert, neemt dan contact met je op als je kandidaat bent.
Stap 3: Zorg dat je gegevens op Wooniezie altijd actueel zijn
Je voorkomt dan dat je een woning alsnog misloopt. Je kan je gegevens zelf aanpassen.
Let op: je gegevens moeten jaarlijks worden geactualiseerd. Je krijgt dan van Wooniezie een e-mail. Reageer daarop, want alleen zo blijf je ingeschreven bij Wooniezie. Het zou heel erg jammer zijn als je inschrijving (en je inschrijftijd van misschien wel 10 jaar) hierdoor vervalt.
Stap 4: Wij vragen je om meer gegevens
Ben je kandidaat voor een woning van Woningbelang? Dan bellen wij je op. Of je krijgt een e-mail van ons. Wij vragen je dan om meer gegevens die wij nodig hebben om de woning inderdaad aan je te kunnen aanbieden. Deze informatie hebben wij nodig van jou en je meerderjarige medebewoners.
Stap 5: Gefeliciteerd! Je krijgt de woning!
Is alles in orde? Dan bieden wij je de woning aan en kan je de woning accepteren. Je inschrijving bij Wooniezie vervalt zodra je een woning accepteert. Je kan je natuurlijk wel weer opnieuw inschrijven. Accepteer je de woning niet, dan verandert er niets. Je mag zo vaak weigeren als je wilt. En je blijft gewoon ingeschreven als woningzoekende.
Veelgestelde vragen
Wil je een woning huren in de regio Eindhoven-Valkenswaard?
Op de website van Wooniezie kan je je inschrijven voor een huurwoning.
Wat kost inschrijven?
Inschrijven is gratis.
Hoe oud moet ik zijn om me in te schrijven?
Je kan je inschrijven als je 18 jaar of ouder bent, en in Nederland mag wonen.
Je gegevens
Je ontvangt een bewijs van je inschrijving per e-mail. Op dit bewijs staat met welke gegevens je staat ingeschreven. Kijk regelmatig of je gegevens nog goed zijn.
Kloppen je gegevens niet, dan kan een corporatie je geen woning aanbieden. Zijn je gegevens veranderd? Log in bij Mijn Wooniezie. Dan kan je zelf je gegevens aanpassen.
Let op: je moet je inschrijving elk jaar verlengen! Doe je dit niet? Dan komt je inschrijving te vervallen en ben je al je opgebouwde jaren kwijt.
Inschrijfvoorwaarden
Leeftijd
- Inschrijven bij Wooniezie kan alleen als je 18 jaar of ouder bent en in Nederland mag wonen. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan kan je je in sommige gevallen toch in laten schrijven. Meer hierover lees je op de website van Wooniezie.
Inschrijving
- Na je inschrijving ontvang je via de mail een inschrijfbewijs.
- Hierop staan je inschrijfnummer en je inschrijfdatum.
- Vanaf de datum van inschrijving begin je met het opbouwen van inschrijftijd.
- Een inschrijving bij Wooniezie is gratis.
Verlengen
- Elk jaar moet je aangeven of je nog ingeschreven wilt staan (verlengen).
- Je ontvangt hierover per e-mail bericht van Wooniezie.
- Alleen wanneer er geen e-mail adres bekend is, ontvang je hierover een brief.
- Je kan je inschrijving verlengen via de website van Wooniezie.
- Wanneer je je inschrijving niet (tijdig) verlengt, vervalt je inschrijving en wordt je uitgeschreven.
- Je hebt dan nog 1 jaar de tijd om hierop terug te komen.
- Heb je na 1 jaar niet gereageerd, dan is je inschrijving definitief uit het systeem verwijderd. Je verliest dan ook je opgebouwde inschrijftijdtijd.
- Je kan je dan uiteraard wel opnieuw inschrijven op de website.
- Je kan maar één keer ingeschreven staan als woningzoekende.
Koopwoning, garage of bedrijfsruimte
- Je moet je ook inschrijven bij Wooniezie als je op zoek bent naar een koopwoning, garage, parkeerplaats of een bedrijfsruimte.
- Wanneer je een koopwoning, garage, parkeerplaats of bedrijfsruimte gaat huren, wordt je niet uitgeschreven en verlies je geen inschrijftijd.
- Je inschrijving en inschrijftijd zijn niet overdraagbaar aan derden. De inschrijving is persoonlijk en kan niet op naam van iemand anders gezet worden.
Kom je in aanmerking voor een woning? Dan hebben we onderstaande gegevens van je nodig. Hiermee controleren we jouw inschrijving en kunnen we bepalen of je voldoet aan de voorwaarden bij een woning.
Van jou én eventuele meerderjarige medebewoners* krijgen wij:
- Een kopie van recente inkomensverklaring van de Belastingdienst. Je logt hiervoor in met DigiD, of je belt naar de belastingdienst met telefoonnummer (0800) 0543.
Let op: een inkomensverklaring mag maximaal 2 jaar oud zijn op het moment dat het huurcontract in gaat
- Een kopie van een recent uittreksel bevolkingsregister, speciaal voor woningcorporaties. Daarop moeten je woonhistorie, de huidige gezinssamenstelling, overige inwonenden en burgerlijke staat staan. Het uittreksel kun je aanvragen bij jouw gemeente.
Let op: het document mag niet ouder zijn dan 3 maanden
- De verhuurdersverklaringen van de woningen waar je de afgelopen 3 jaar woonde
Let op: deze documenten mogen niet ouder zijn dan 3 maanden
*van (meerderjarige) kinderen hebben wij geen inkomensgegevens nodig
In bepaalde situaties hebben we extra informatie nodig
- Als je wilt aantonen dat je inkomen hoger of lager is: een kopie van je laatste loonstrook of uitkeringsstrook. Hierop staat het bruto maandinkomen
- Als je ondernemer/zelfstandige/zzp'er bent en wilt aantonen dat het inkomen hoger of lager is: een prognose (PDF)
- Als je een bewindvoerder hebt: een e-mail van de bewindvoerder met een beschikking met daarin de juiste correspondentiegegevens en de maximale huurprijs van de nieuwe woning
- Als je gescheiden bent: lever een getekend echtscheidingsconvenant en, indien van toepassing, ondertekend ouderschapsplan in. Is de scheiding nog niet definitief? Een document waaruit blijkt dat de echtscheidingsprocedure is gestart (bijvoorbeeld een mediation-overeenkomst of een ondertekend document van beide partners) of een bevestiging van de ingediende aanvraag bij de rechtbank kan ook voldoende zijn. Informeer bij de corporatie die de woning aanbiedt welke documenten zij nodig hebben.
Zorg dat je deze gegevens bij de hand hebt op het moment dat je reageert op een woning
Je moet dit binnen 1 werkdag kunnen aanleveren. Je kan alle documenten uploaden bij je inschrijving op Wooniezie. Voorkom dat wij niet snel kunnen controleren of je in aanmerking komt voor de woning. Dan bieden wij de woning namelijk aan de volgende kandidaat aan die zijn / haar papieren wel op orde heeft.
Zorg ervoor dat je een uittreksel vraagt bestemd voor woningcorporaties
Hierop staat je woonhistorie en hoeveel personen op dat moment op je adres ingeschreven staan.
Ben je getrouwd?
Vraag het uittreksel dan aan op de naam van mevrouw. Hierop staan de gegevens van meneer geschreven. (Omgekeerd staat de vrouw niet bij de man op het uittreksel)
Nee dat is niet mogelijk
Je kan je alleen inschrijven als woningzoekende. Je kijkt zelf op de website van Wooniezie of er een woning op staat waar je interesse in hebt. Als je passend bent voor de woning, kan je een reactie plaatsen.
Voorwaarden
Het kan zijn dat er voorwaarden aan een advertentie toegevoegd zijn zoals "starters voorrang". Deze informatie verschilt per advertentie. Dus lees de voorwaarden altijd goed door.
Er zijn 4 redenen om iemand uit te schrijven
- als je een woning van 1 van de corporaties van Wooniezie hebt geaccepteerd. Je hebt dan een woonruimte. Je kan je dan wel opnieuw inschrijven als woningzoekende.
- als je zelf aangeeft dat je niet langer als woningzoekende ingeschreven wilt staan
- bij overlijden
- als je medehuurder wordt
- Je kan bij Mijn Wooniezie een zoekprofiel aanmaken. Op basis van je wensen in dit zoekprofiel ontvang je dan tipberichten die passen bij jouw wensen.
- Daarnaast is het belangrijk dat je bij Mijn gegevens alle juiste gegevens hebt ingevuld. En dat je inkomensgegevens kloppen. Je ontvangt dan automatisch alleen tipberichten van de woningen die bij jouw gegevens (inkomen, huishoudgrootte e.d.) passen.
Let op: hier kan je geen rechten aan ontlenen! Het is altijd je eigen verantwoordelijkheid om zelf het aanbod in de gaten te houden en een reactie op een advertentie te plaatsen.
Let op: als je geen inkomensgegevens hebt ingevuld bij 'Mijn inkomen', ontvang je geen tipberichten!
- Als je het zoekprofiel hebt ingesteld en daarin ook hebt aangegeven tipberichten te willen ontvangen, dan ontvang je vanaf nu dagelijks rond 19.00 uur de woningadvertenties die voldoen aan je woonwensen per e-mail.
Tip: als je snel op zoek bent naar een woning, zet dan zoveel mogelijk opties open!
Bel dan met de Belastingtelefoon op (0800) 0543 en vraag om een aanvraagformulier.
Zorg dat je je BSN bij de hand hebt! BSN staat voor Burger Service Nummer. Het is is je eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. Je krijgt automatisch een BSN als je je inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP).