Ga naar de inhoud
Huurverhoging

Ieder jaar stijgen de prijzen. Ook voor ons. Daarom verhogen we ieder jaar op 1 juli de huur van alle woningen. Zonder inkomsten kunnen we niet investeren in nieuwbouw, onderhoud, renovaties, verduurzaming en leefbaarheid!

Waarom vragen wij huurverhoging?

Wij bouwen, onderhouden en verduurzamen sociale huurwoningen

Dat doen wij voor mensen die zich geen woning kunnen permitteren. Simpelweg omdat anderen dat niet doen. Hiervoor krijgen we geen geld van de overheid. Al ons geld komt uit de huur die wij ontvangen. Dat betekent dat alle huurders samen een stukje betalen voor het bouwen, onderhouden en verduurzamen van elkaars woningen. Je kan dit vergelijken met je zorgverzekering: je betaalt ook premie als je niet ziek bent. Zonder dit systeem zouden er geen sociale huurwoningen kunnen worden gebouwd. Mensen met een laag inkomen zouden dan afhankelijk zijn van dure woningen in de particuliere sector, zoals projectontwikkelaars. Dus alleen samen krijgen we dit voor elkaar!

De huur die wij ontvangen, is niet genoeg om onze doelen te realiseren

Daarom moeten wij geld lenen bij de bank. Omdat ons doel is om mensen een goede, duurzame en betaalbare woning te geven, vragen we nooit de hoofdprijs! De woningen die we bouwen, kosten zelfs meer dan dat we eraan verdienen.

Daarnaast houden we onze kosten zo laag mogelijk

Zodat we zoveel mogelijk geld kunnen gebruiken voor het bouwen, onderhouden en verduurzamen van onze woningen. Zo rijden onze woonconsulenten bijvoorbeeld rond in tweedehands elektrische auto's! Bij de Aedes-benchmark staan we zelfs altijd bovenaan als het gaat om de laagste bedrijfslasten bij woningcorporaties! Hoe minder we in onszelf steken, hoe meer we overhouden voor de huurder.

Er zijn 2 soorten huurverhoging

  • De jaarlijkse (wettelijke of reguliere) huurverhoging: dit is de huurverhoging die elk jaar door de overheid wordt bepaald.
  • De inkomensafhankelijke huurverhoging: dat is een huurverhoging die inkomensafhankelijk is. 

Meer informatie vind je onder de oranje knoppen bovenaan.

Wanneer krijg ik bericht?

Je ontvangt vóór 1 mei een brief van Woningbelang over je nieuwe huur met uitleg over de huurverhoging. 

Niet eens met de verhoging?

Ben je het niet eens met de huurverhoging? Je kan bezwaar maken.

Heb je moeite met het betalen van de huur?

Goed als je dat aangeeft. Wij gaan graag met je in gesprek om samen tot een passende oplossing te komen. Neem hierover gerust contact met ons op. Op de pagina Problemen met huur betalen vind je meer informatie.

Meer informatie?

Bij de Belastingdienst vind je ook de veelgestelde vragen.

 

Veelgestelde vragen

Ieder jaar stijgen de prijzen. Ook voor ons. Daarom verhogen we ieder jaar op 1 juli de huur van jouw woning. De huren zijn onze inkomsten. Zonder inkomsten kunnen we niet investeren. Een huurverhoging is nodig om nieuwbouw, onderhoud, renovaties, verduurzaming en leefbaarheid te kunnen betalen.

  • Wij stellen de huurverhoging ieder jaar in april vast.
  • Je krijgt hierover voor 1 mei bericht. 
  • De huurverhoging gaat in per 1 juli.

We willen een eerlijke verhouding binnen ons woningbezit. Dus dat niet de ene huurder meer betaalt dan een andere huurder voor een zelfde woning.
Dat is nu nog wel het geval. Deze verschillen willen we rechttrekken.

Daarom krijgen huurders die nog niet de streefhuur voor hun woning betalen een hogere huurverhoging dan huurders die de streefhuur al wel betalen. Zo werken we er naartoe dat alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Dat is het eerlijkst.

Je kan bezwaar maken

Dat kan via deze pagina.

  • Als het bezwaar gegrond is, ontvang je van ons een nieuw voorstel huurverhoging.
  • Als het bezwaar volgens ons niet gegrond is, ontvang je hierover bericht.
2e bezwaar via Huurcommissie
  • Als je dan nog steeds bezwaar wilt maken, kan je de brief die je dan van ons ontvangt met een handtekening onder ‘niet akkoord’ terugsturen.
  • Op dat moment wordt het bezwaar voorgelegd aan de Huurcommissie.
  • De kosten bedragen €25,-. Deze kosten zijn voor de bewoner. De uitslag van de huurcommissie is bindend.
Let op!
  • Niet-volledige bezwaren worden niet in behandeling genomen!
  • Woningbelang heeft tot 6 weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging de tijd om het bezwaar te beantwoorden.
  • Pas als wij alle relevante informatie van je krijgen, kunnen wij het bezwaar toetsen en beoordelen, eerder niet!

  • We kijken samen hoe we wonen betaalbaar kunnen houden.
  • We vragen een huurprijs die onze doelgroepen kunnen betalen.
  • De huurprijs moet passen bij de kwaliteit van de woning.
  • Tegelijk moeten we financieel gezond blijven.

De streefhuur is de huur die wij vinden passen bij een woning. Deze ligt onder de maximale huur die we van de overheid voor de woning mogen vragen. Een medewerker van Woningbelang kan je vertellen wat de streefhuur van jouw woning is. Neem hiervoor contact met ons op.

De streefhuur is afhankelijk van verschillende kenmerken van de woning. Als je wilt weten hoe de streefhuur van jouw woning is opgebouwd, dan kan je contact opnemen met ons.

Met streefhuur willen we ervoor zorgen dat er voldoende betaalbare woningen zijn.

Kijk bij huurbeleid, daar vind je het huurbeleid met plaatjes erbij uitgelegd.


Folders


Wat is:


Wij vragen een huurprijs...

  • ... die betaalbaar is voor onze doelgroepen. 85% van onze woningen blijft onder de betaalbaarheidsgrens van € 697,-!
  • ... die in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning
  • ... waarmee wij de investeringen kunnen doen die nodig zijn voor nieuwbouw, duurzaamheid en leefbaarheid

Wij vragen nooit de maximale prijs die we mogen vragen en geven altijd een korting!