Ga naar de inhoud
Huur betalen

Je huurt een woning van Woningbelang. Hiervoor betaal je elke maand huur. Deze huur betaal je iedere maand vooruit. Dit betekent dat wij de huur vóór of op de eerste dag van de maand krijgen. Je leest hier over hoe je automatisch huur betaalt, huurtoeslag en huurverhoging. Heb je financiële zorgen en heb je problemen met het betalen van je huur? Neem dan meteen contact op met ons.

Huur

Kale huur

De huurprijs is opgebouwd uit verschillende bedragen die in je huurovereenkomst worden benoemd. In de huurspecificatie vind je je ‘kale’ huurprijs (huurprijs zonder kosten) én de overige kosten die in je huurprijs zijn inbegrepen. Meer informatie vind je in de flyer 'Huurbeleid' in de rechterkolom.

Servicekosten

Naast de 'kale huur' betaal je voor een aantal zaken servicekosten. Verwar het niet met serviceabonnement. De servicekosten betaal je naast de huur. Het gaat om dingen die Woningbelang je als extra service biedt en die je dus niet zelf hoeft te doen:

  • het ontstoppen van de riolering
  • het schoonhouden van dakgoten
  • het herstel van ruitbreuk
  • het onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes
  • en zonnepalen worden ook via de servicekosten betaald
Hoe betaal je de servicekosten?

Je betaalt maandelijks een voorschot op de servicekosten. 

Wanneer worden de servicekosten verrekend?

Ieder jaar sturen wij je een afrekening servicekosten. Deze afrekening ontvang je begin mei. Hierin staan de werkelijk gemaakte kosten en de voorschotten die je betaald hebt. Als je te veel betaald hebt, dan krijg je natuurlijk een bedrag terug. En als je te weinig betaald hebt, dan moet je het verschil nog bijbetalen.

Vanaf 2023 gaan bijna alle afrekeningen via Postex. Je ontvangt dan de afrekening per e-mail of per post.

Hoe vaak passen wij het voorschot aan?

Een keer per jaar bekijkt Woningbelang of de voorschotten nog aansluiten bij de werkelijke kosten. Als dat niet het geval is, passen we de voorschotten aan. Je ontvangt een brief als je voorschot wijzigt.

Wat is betaalbare huur in 2024?

Betaalbaar wonen betekent niet voor iedereen hetzelfde. In Nederland is een sociale huurwoning betaalbaar als de kale huur onder €879,66 ligt. Dit is tevens de grens voor huurtoeslag. Toch is € 879,66 voor veel mensen te veel. Daarom ligt 85% van onze woningen onder de betaalbaarheidsgrens van € 697,- per maand. Dit bereiken we door altijd een korting te geven op de maximale huurprijs die wij eigenlijk voor een huurwoning mogen vragen.

Veelgestelde vragen

Het bankrekeningnummer is: NL95 BNGH 0285 1098 71

BIC (Bank Identifier Code): BNGHNL2G

  • We kijken samen hoe we wonen betaalbaar kunnen houden.
  • We vragen een huurprijs die onze doelgroepen kunnen betalen.
  • De huurprijs moet passen bij de kwaliteit van de woning.
  • Tegelijk moeten we financieel gezond blijven.

Onze huren zijn gemiddeld 57% (Jaarverslag 2023) van wat wij maximaal mogen vragen. Dat is lager dan het landelijk gemiddelde. Terwijl onze woningen volgens het puntensysteem meer punten hebben dan het landelijk gemiddelde.

Het is belangrijk dat er voldoende woningen zijn. Maar ze moeten ook betaalbaar zijn. In ons woongebied is het voor veel mensen moeilijk om een woning te vinden die zij kunnen betalen. Ze kunnen vaak moeilijk al hun rekeningen betalen. Wij doen er daarom alles aan om wonen betaalbaar te houden.

We schrijven de huur af op de 1e van iedere maand. Is dit een feestdag of in het weekend? Dan schrijven we de huur op de 1e werkdag hierna af.

Je betaalt de huur iedere maand vooruit. Samen met eventuele extra kosten, zoals servicekosten. Je zorgt ervoor dat het bedrag altijd op de 1e werkdag van de maand op onze rekening staat.

Ja, dat kan.

  • Op MijnWoningbelang gaat dat het allergemakkelijkst
  • Op onze website vind je een formulier: Doorlopende machtiging Sepa. Als je het rekeningnummer wilt veranderen, vul dan dit formulier in. Vergeet niet je handtekening te zetten.
  • Stuur dit aan ons terug via info@woningbelang.nl.
  • Of print het formulier uit en
    • stuur het aan ons op
    • of doe het formulier in onze brievenbus
    • of je komt tijdens onze openingstijden naar de Woonwinkel. Hier kan je ook een formulier meenemen. Lever je het formulier in bij de Woonwinkel? Laat dan je rijbewijs of paspoort zien.

Nee, dat kan niet. We accepteren nooit contant geld. 

Kan je of wil je niet via een automatische incasso of accept e-mail betalen? Dan is er de mogelijkheid om de huur met pin in de Woonwinkel te betalen. Dit kan elke werkdag tussen 8:30 en 12:30 uur.

 

Stuur zo snel mogelijk een e-mail naar huurincasso@woningbelang.nl. Wij zoeken dan samen naar een oplossing.

Of bel met ons algemene nummer. We gaan graag het gesprek met je aan om te kijken hoe we je kunnen helpen.

Heb je bij ons een huurachterstand? 

Dan zien wij dit op tijd. Wij bieden je dan aan om te helpen om de schuld op te lossen. Daarvoor werken wij samen met bijvoorbeeld de gemeente, sociale diensten en maatschappelijk werk. Bij de gemeente kun je ook persoonlijk advies krijgen, om te voorkomen dat uw schuld groter wordt.

Een deurwaarder (of gerechtsdeurwaarder) is een ambtenaar die schulden terugvraagt aan mensen. Dat doet hij in opdracht van de gemeente of de organisatie bij wie deze persoon de schuld heeft. Mensen die een schuld hebben, heten debiteuren.

Reageer je niet op onze betalingsherinneringen?

Dan schakelen wij een deurwaarder in. De extra kosten hiervan betaal jij. Je moet dan de hele schuld afbetalen. Daarmee voorkom je dat je naar de rechter moet.

Kun je de schuld niet betalen?

Dan kan je uiteindelijk uit huis worden gezet.

Staat het water je aan de lippen?

Durf je je enveloppen niet meer open te maken? Heb je geen financiële ruimte om leuke dingen te doen? Weet dat je niet alleen staat! Én dat je je hiervoor niet hoeft te schamen! Door de gestegen lasten en prijzen komen er dagelijks mensen bij die hun rekeningen niet meer kunnen betalen en die hierdoor in de schulden komen. Woningbelang denkt hierin graag met je mee.

Neem contact op met ons als je je huur niet meer kunt betalen. We zoeken met jou dan naar een mogelijkheid om de huur alsnog te betalen. Bijvoorbeeld een betalingsregeling.

En kijk even naar de mogelijkheden die er voor je zijn bij verschillende instanties, organisaties en stichtingen. Maak er gebruik van.

Wil je je aanmelden voor de VoorzieningenWijzer en gratis hulp krijgen?

Ga dan naar de website: www.datgeldtvoormij.nl. Je kan hier gratis advies krijgen en hulp bij bijvoorbeeld het aanvragen van huurtoeslag.


Folders


Wat is:


Wij vragen een huurprijs...

  • ... die betaalbaar is voor onze doelgroepen. 85% van onze woningen blijft onder de betaalbaarheidsgrens van € 697,-!
  • ... die in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning
  • ... waarmee wij de investeringen kunnen doen die nodig zijn voor nieuwbouw, duurzaamheid en leefbaarheid

Wij vragen nooit de maximale prijs die we mogen vragen en geven altijd een korting!